maanantai 19. joulukuuta 2016

Kuinka suoritan pikku een?


Ajattelin koota postauksen siitä, miten BE-kortti eli kansankielellä pikku-e hankitaan! Ei tämä mikään helpoin ja nopein operaaio ole. Vaaditaan aikaa ja kärsivällisyyttä, tietoa ja taitoa. Itse olisi nimittäin kaivannut tällaista tiivistelmää ja ohjeistusta aiheesta, oli kovin vaikeaa kaivaa kokemuksia ja ohjeita treenaamiseen sun muuhun. Toivottavasti tästä olisi apua jollekin! :) 


"BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg.


Ajokorttivaatimus, kun:

  • vetoauto on B-luokan ajoneuvo (kokonaismassa enintään 3500 kg)
  • ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg
  • perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg "
Lähteet: Trafi, Ajovarma

Ensin tulee hakea Ajovarmalta lupa tähän veto-oikeuteen. Maksaa noin 40e. Varaa aika Ajovarman sivuilta ja mene laittamaan hakemus kuntoon. 

Tämän jälkeen ei muuta kun treenaamaan. Mielestäni teoriakokeesta selviää liikennesääntöjen hallitsemisella ja maalaisjärjellä. Tietysti parit massat ja rengasmääräykset kannattaa opetella, esimerkiksi Trafin ja Ajovarman sivuilta. Voit myös tilata maksullisia teoriakoeharjoituksia. Teoriakokeessa on 10 kysymystä, joista seitsemän on oltava oikein. Itse harjoittelin ilmaisella versiolla TÄÄLLÄ .
Teoriakokeeseen varataan aika Ajovarman sivuilta, kun on ensin saatu BE-lupa. 

Käsittelykokeeseen voi varata ajan heti, kun teoriakoe on suoritettu. Tämän harjoitteluun kannattaa panostaa ja sitä on harjoiteltava usein. Harjoittelu tekee mestarin. Tätä sai itselleenkin hokea treenatessa, ei nimittäin ihan helppoa ole. Pari kertaa heitin auton avaimet mäkeen ja totesin. ettei tästä tule mitään, vittu. Onneksi kärsivällnen iskä auttoi ja opetti parhaansa mukaan. <3 
Harjoittele peruutusta sen yhdistelmän kanssa, jolla menet inssiin. Harjoittele ensin rauhassa yhdistelmän käsittelyä ja peruuttelua. Sitten siirry inssin tehtävään osissa. Inssin pääset näkemään TÄÄLTÄ. Kelaa sivua alaspäin, kunnes löydät BE-kohdan. Sisältää kuvan ja tekstin. Kannattaa sitten harjoitella peruuttamaan oikealta ja vasemmalta, inssissä voi olla tilasta riippuen kummasta vaan suunnasta. 
Kun olet saanut ajeltua ja treenattua, kannattaa kokeilla ajan kanssa, kuinka sujuu. Ota vaikka kännykän sekuntikello pelkääjän paikalle. Aikaa inssissä on 15min, joka on oikeastaan aika pitkä aika. 
HUOM. Mikäli ajat automaattivaihteisella autolla käsittelykokeen, saat veto-oikeuden vain automaattivaihteiseen yhdistelmään. Eli kannattaa manuaalilla käydä vetäsemässä, mikäli mahdollista. 

Käsittelykokeen jälkeen lähdetään yhdistelmän ja inssin kanssa ajelemaan kaupunkiin, mikäli käsittelykoe on hyväksytty. Aikaa on noin puoli tuntia. Kannattaa ajaa tarpeeksi hiljaista vauhtia, niin ehtii reagoimaan eikä vahingossakaan tule ylinopeuksia. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa ajoakin harjoitella pikkuteillä tms. 

Muista tarkistaa ennen inssiin menoa
- toimivat vilkut ja valot
- kiilat mukaan
- yhdistelmän laillisuus (esim. renkaat, nastarenkaat tms.)
- riittävä paino (meillä oli traktorin nokkapainot kyydissä, kun tarvittiin 40kg lisää painoa, olen kuullut myös rehusäkeistä)
- sopiva vaatetus (en suosittele kiristäviä housuja esimerkiksi :D)

Oma inssini Salossa oli mukava ja rauhallinen. Jännitti ihan saakelin paljon! Voin kertoa, että kytkintuntuman etsiminen oli hyvin vaikeaa kun jalka tärisee kuin hullulla. Oikean ja vasemman hahmottaminen ja pään kasassa pitäminen oli siinä mielentilassa haastavaa. Läpi meni ekalla kuitenkin, aikaa meni se 12min. Ikinä ei harjoitteluissa mennyt noin kauaa, mutta no, ehkä jännityksellä ja sillä, että halusi varmistaa ettei vaan aja törppöjä päin, oli osuutta asiaan. Vesisade teki muun muassa ikkunoiden auki pitämisen ja ulkona hyppimisen erittäinkin mukavaksi haha. :D 

Kun kaikki vaiheet on hyväksytysti suoritettu, tulee uusi kortti postissa parissa viikossa. 

Jos tulee kysyttävää niin kysykää vaan! :) 


- Aino 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti